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"Quan surts del Ritz de París hi ha una totalitat que t'envaeix i entens Napoleó. Plaça Vendôme, ben entrada la matinada. Aquest triomf d'una idea de civilització. Joieries a cada portal, els fanals negres, alts i esvelts, altius. Vam guanyar i que se sàpiga. París sap exactament quina superioritat vol exhibir, i és per això que, entre d'altres coses, no gasta mai bombetes de baix consum. París ha sabut sempre quina ciutat volia ser, quin poder volia representar, com volia entrar a la història. Va lluitar contra tota adversitat. Va passar per damunt de tots els cadàvers que féu falta. És cert que nosaltres no tenim Estat, ni cap poder per representar. Però vam tenir la nostra glòria i per tant els nostres errors si la perdérem; i creu-me que és infantil desvincular la teva història de la pròpia responsabilitat. Surts del Ritz a Vendôme i ho veus ben clar: es tracta de tenir poder, rictus, Estat. Si continuem així, també de nosaltres podrà dir-se que no vam intentar-ho gaire. Aquesta plaça que és el resum de la vida promesa. Estructura contra un món esfilagarsat de relativisme, orfe de transcendència. Ordre i estil, línies rectes, Napoleó al capdamunt d'un obelisc fet amb ferralla enemiga, derrotada. Sempre hi ha diversos focus que l'il·luminen, de sota cap amunt, projectant-lo fins a tocar les estrelles. La lliçó fonamental que guanyar és un deure: va conèixer Waterloo, però vet-lo aquí, mostrant el camí, i l'ensenya. Guanyar és un deure si vols tenir dret a l'orgull, al poder. Perquè ser el mateix botí de tots els saquejos no és la pau, això és perdre. Vendôme, plaça de Vendôme. Un poc de simbologia bèl·lica que ens ajudi a madurar recordant-nos que la pau és el que administres quan has guanyat la guerra."

Este artículo que Sostres escribe hoy, en el Avui, describe la Plaçe Vendôme de Paris. Describe una sensación que siente él , y que coincide con algunas emociones que sentimos muchos cuando paseamos por la ciudad de la luz, a su manera y estilo. No pensé en Napoleón cuando la visité hace unos meses, no pensé en Napoleón porque exactamente no conozco la historia de este tirano-iluminado que consiguió gobernar gran parte de la Europa occidental y fue admirado y a la vez, despreciado por muchos. No pensé en sus victorias ni en su derrota, pero, si es cierto que tanto esta preciosa plaza donde, dicen, César Ritz reinventó la hostelería, como lo que la rodea, está invadido de superioridad y te acabas preguntando el por qué. Paris, es superior en muchos aspectos, e imagino, como apunta S.Sostres, que debe haber alguna relación directa entre los edificios y espacios que nos rodean y nuestro afán de superación. La grandeza, no se puede evocar desde Tornavacas o desde Sorba. Aunque si es posible irla a descubrir desde cualquier sitio que estés, es necesario mover el espíritu y el esqueleto para ir a por ella. Paris, es superioridad y belleza, es ambición desmesurada y es elegancia. Y en Paris, nadie pasa indiferente si presta atención y es capaz de trasladarse a una época que, en muchos aspectos, debía ser más complicada que la de ahora. Sin conocer quién aporto en esta ciudad tanta ambición, puedes pensar que fue algún iluminado, sí. Y que disfrutó de su enajenación mental apoyado a la fuerza o no, por muchos que la hicieron realidad. Otra cosa, es analizar cómo, pero no puede negársele a Paris, éste merito y esta condición. Desde cualquier rincón de Paris, puedes sentirte mucho más triste de lo que estas y también mucho mas desprendido. Puedes sentirte minúsculo o magnánimo, el más desdichado o el más afortunado. Desde Paris, te sientes vivo especialmente, porque no hay nada en ésta ciudad que no se inhale con grandiosidad y, sea gracias a las visiones de Napoleón, o a su derrota, sigue ahí, casi ilesa. Para todos y todas los que la visiten o habiten, esparciendo distinción, buen gusto y elevando cualquier espíritu.